استفاده از نرم افزار تعیین اجاره بها اجباری است | پلمب ۱۶ بنگاه املاک در مشهد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مودیان اعلام شد جزییات تازه از نحوه فروش بلیت‌های اربعین (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ توسط سرپرست ریاست جمهوری راه‌اندازی تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله تا یک ماه دیگر جزئیات جدید از فروش اینترنتی نان | چگونه اینترنتی نان بخریم؟ شرایط فروش فوری سه محصول ایران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا زمان واریز کالابرگ خرداد ۱۴۰۳ مشخص شده است؟ بازار طلای جهانی در انتظار سیاستهای پولی ایالات متحده آرام شد توزیع روزانه ۱.۵ تن گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار در مشهد تحقق بیش از ۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق قیمت جدید کوییک پلاس اتوماتیک اعلام شد + جدول (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) ارز ترجیحی شکر حذف شد | گرانی در انتظار شکر؟ فراخوان گمرک برای جاماندگان فعال‌سازی موبایل مسافری توزیع تایر با ارائه ضمانت‌نامه تولیدکنندگان سردرگمی سهامداران در بلاتکلیفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) طلای ۱۸ عیار در مشهد نسبت به دیروز گرانتر شد + جزئیات (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) نظر کارشناسان بازار‌های مالی درباره وضعیت بازار‌ها با توجه به انتخابات پیش رو + نمودار بانوان مشهدی چگونه می‌توانند وام خوداشتغالی خیاطی دریافت کنند؟ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز | کاهش اندک حباب سکه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است | آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود از رهن ۷۰۰ میلیونی تا اجاره ۲۰ میلیونی آپارتمان در کوی امیرالمومنین مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) آدرس اشتباهی حمایت از تولید | درس‌هایی از تئوری رشد آدام اسمیت ممنوعیت فروش پرواز‌های چارتری لغو شد؟ تعاونی مسکن کارگران به طور جدی در دستور کار است
سرخط خبرها

زعفران ایران تا ۱۰ سال دیگر جایگاه خود را از دست خواهد داد

  • کد خبر: ۱۵۹۹۸۵
  • ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
زعفران ایران تا ۱۰ سال دیگر جایگاه خود را از دست خواهد داد
عضو شورای ملی زعفران ایران گفته است: از سال‌ها پیش تولید و بازار این محصول ارزشمند وارد شرایط بحرانی شده است اما از سه سال پیش در شرایطی قرار گرفتیم که هر لحظه بر عمق بحران افزوده می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، زعفران خراسان از دیرباز کالای استراتژیک این استان و کشور بوده است که به عنوان کالایی که مزیت اقتصادی به همراه دارد مطرح است. اما صادرکنندگان زعفران به موانع صادراتی از جمله تعهد ارزی و زمینه سازی برای قاچاق این کالا اشاره دارند.

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران ایران در گزارشی گفته است: شرایط تولید و بازار زعفران بحران‌زده است. از سال‌ها پیش تولید و بازار این محصول ارزشمند وارد شرایط بحرانی شده است اما، از سه سال پیش در شرایطی قرار گرفتیم که هر لحظه بر عمق بحران افزوده می‌شود.

وی معتقد است، ریشه بحران‌های ایجاد شده در تولید و بازار زعفران، مدیریت غلط بوده و همچنان این مشکل پا برجا است.مشکل مدیریت در تولید و بازار زعفران به ویژه در شرایط حاضر، دستوری مرتفع نمی‌شود.

حسینی بر این باور است که برخورد‌های دستوری همیشه منجر به بکارگیری راهکار‌هایی شده که نتیجه مقطعی و کوتاه مدت داشتند و مانند مسکن عمل کرده اند. مدیران کنونی کشور در حوزه زعفران استراتژی برای بهبود تولید و تجارت زعفران ندارند.

وی با تأکید بر اینکه به شدت نیازمند حضور مدیران آگاه در عرصه هستیم، یادآور شد: کشت زعفران در کشور‌های مختلف جهان در حال توسعه است و به زودی به جایی خواهیم رسید که ایران جایگاه گذشته خود را از دست می‌دهد.با ادامه شرایط موجود، تا ۱۰ سال دیگر جایگاه ایران در بازار زعفران از دست خواهد رفت.

او برای حفظ جایگاه ایران در بازار جهانی زعفران توصیه کرد: همراه با حضور مدیران آگاه باید با سرعت زیرساخت‌های مربوط به فراوری زعفران در کشور ایجاد شود تا محصولات ایران در آینده بازار زعفران جای داشته باشد.

سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات بودیم

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با اشاره به جایگاه این استان در تولید زعفران، خروج زعفران را از مبادی غیر قانونی به دلیل موانع صادراتی پیشرو دراین محصول را یک معضل توصیف کرده است.

شیردل به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: تعهد ارزی باید به شکلی باشد در قیمت تمام شده محاسبه شود. وقتی قیمت‌ها نامتعارف باشد مسلما صادرات غیر منطقی است. متاسفانه با کاهش صادرات مواجه می‌شویم. نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات بودیم. اگر موانع برای صادرکننده بر طرف شود شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرات زعفران در سال پیشرو خواهیم داشت.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات بودیم. اگر موانع برای صادرکننده بر طرف شود شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرات زعفران در سال پیشرو خواهیم بود. 

دلیل کاهش صادرات مسلما موانعی که بر سر راه صادرات است

غلام رضا میری می گوید: دلیل کاهش صادرات مسلما موانعی که بر سر راه صادرات است می‌تون عنوان کرد و در واقع قاچاقچیان جای صادرکنندگان را گرفته اند و توان رقابت را در بازار بین المللی از صادر کننده ربوده اند.
وی در باره قانون اجباری ارز حاصل از صادرات و تحویل آن در سامانه نیما گفت: این امر باعث شده ما هر دلار حاصل از صادرات را باید ۵ الی شش هزار تومان که شناور است را ارزان‌تر بدهیم. مسلما این ضرر را قاچاقچی به دلیل قاچاق از مبادی غیر قانونی نخواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، در حال حاضر در هر مترمربع کمتر از ۳۰۰ میلی گرم زعفران تولید می‌شود در حالی که می‌توان با بهبود تولید آن را به ۱ گرم در هر مترمربع رساند. بهبود تولید، کاهش مصرف منابع مانند آب را به همراه دارد که امروزه باید از اولویت‌های دولت با توجه به سرعت تغییر اقلیم باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->